Bemanning Keizersgracht
De bemanning van Keizersgracht, Schipper Boris Voorn en stuurman Folkert Venema vertellen over hun ervaringen bij RCT.
Na drie jaar aan de wal gewerkt te hebben begon het bij Boris weer te kriebelen. Een echte schipper hoort niet aan de wal. Zo is hij acht jaar geleden begonnen als stuurman op de Rozengracht. Eerst via een uitzendbureau en daarna met een vast contract en dat beviel prima. Hij is doorgegroeid van aflosschipper naar vaste schipper op de Keizersgracht en heeft het erg naar zijn zin. Folkert vult aan dat hij momenteel anderhalf jaar bij de rederij werkt, ook gestart als stuurman net als Boris. Intussen lost hij ook af als schipper op andere schepen van de rederij.
Werktijden
De vijfdaagse werkweek spreekt beiden erg aan. Zo zijn ze in het weekend vrij waardoor een normaal familieleven mogelijk is. Tenslotte wordt er toch het meeste georganiseerd in de weekenden. Werken bij R.C.T. is afwisselend en uitdagend zegt Boris. “Hard werken moet je overal in de binnenvaart” klinkt het! Folkert is juist blij met de relatieve vrijheid qua werkindeling. Hij is samen met schipper Boris verantwoordelijk voor het reilen en zeilen aan boord. “Je moet het met zijn tweeën rooien” zegt hij. “En dat gaat samen met Boris prima! Het is een mooie uitdaging om het schip in goede conditie te houden!”
Ambitie
“Momenteel heb ik het in mijn functie als schipper op de Keizersgracht goed naar de zin. In de toekomst zou ik het nog wel eens willen meemaken om bij de bouw van een nieuw schip betrokken te zijn”, zegt Boris. Voor Folkert geldt dat hij de ambitie heeft om door te groeien naar schipper op een eigen schip en dat dan uiteraard ook binnen de rederij. Voor het moment heeft hij het nog erg druk met de Keizersgracht goed in de verf te zetten en heet materieel goed technisch bij te houden.
Bemanning Raamgracht
Schipper Jaap de Rover en zijn zoon, matroos Martijn de Rover vertellen over hun samenwerking.
Een unicum is het niet maar wel leuk: vader en zoon samen aan het werk op hetzelfde schip, de Raamgracht. Vader Jaap werkt intussen al 18 jaar bij de rederij, in eerste instantie gestart als stuurman en zoon Martijn heeft voor zijn baan bij de rederij eerst een jaar in Duitsland gevaren.
Beiden vinden het een plus dat er doordeweeks gewerkt wordt en de weekenden vrij zijn. “Ook ’s nachts liggen de schepen stil en dat vinden wij prima! Zo kan ik in het weekend afspreken met vrienden” zegt Martijn.
Samenwerking
“Ik vind het fijn om met een vaste collega te werken en dus ook samen verantwoordelijk zijn voor het schip” zegt Jaap. “Zo blijven de lijntjes kort. Daarnaast is het leuk om mijn zoon te begeleiden in zijn opleiding tot stuurman en uiteindelijk schipper. Samen met je zoon op één schip is toch bijzonder.” Martijn vult aan dat hij het fijn vindt om veel van zijn vader te kunnen leren: onderhoud van het schip, laden en lossen, aan- en afkoppelen, verhalen van het schip, enz.
Toekomst
Martijn volgt intussen de schippersopleiding en hoopt dan ook door te groeien naar schipper op een eigen schip. Jaap vertelt dat zijn ambitie is om gezond zijn pensioen te halen op de Raamgracht.